Eesti kõrgkoolid asuvad suurendama kliimateadlikkust
Uue õppeaastaga sai avalöögi ka Eesti kõrgkoolide ühisprojekt, mille eesmärk on suurendada Eesti ühiskonna kliimateadlikkust süsteemse kliimahariduse kaudu kõigil haridusastmetel. Projektis töötatakse välja kliimamuutuste mõju leevendamise ja kliimamuutustega kohanemise õpetamise strateegiad ja õppevahendid ning koolitatakse õpetajaid neid kasutama. Projekti „Kliimateadlikkus koolist ühiskonda: laste, noorte ja õpetajate võimestamine kliimamuutuste mõjude vähendamiseks“ partnerid on Tartu Ülikool, Eesti Maaülikool, Tallinna Ülikool ja Bergeni Ülikooli Loodusmuuseum Norras.
Kliimateadlik muudab ühiskonda, mitte kliimat
Projekti juhi, Tartu Ülikooli meteoroloogia ja klimatoloogia kaasprofessori Piia Posti sõnul on kliimateadlikkuse suurendamiseks oluline ühendada kliima- ja haridusteaduse parimad teadmised. „Eestis ei tugine teadlikkus kliimamuutuste leevendamisest ja nendega kohanemisest sageli teadusele. Seetõttu koostame projekti ühe väljundina ka lihtsa „Kliimamuutuste ABC“, mille abil võiks iga Eesti inimene alustada oma teekonda kliimateadlikkuse poole. Nii on projekti laiem eesmärk hõlmata peale koolide ka kogu ühiskonda,“ lisas Post.
Projekti käigus töötatakse esmalt välja kliimamuutuste mõju leevendamise ja kliimamuutustega kohanemise õpetamise strateegiad. Täpsemalt analüüsitakse, milliste õppeainete raames kliimamuutuste temaatikat praegu käsitletakse ja milliseid haridusstrateegiaid selleks kasutatakse. Samuti kirjeldatakse uusi strateegiaid, mis aitavad anda teadmisi kliimamuutuste, nende leevendamise ja nendega kohanemise kohta, võttes arvesse õpetajate ja vanemate isiklikke arvamusi, kalduvust oma uskumustele kinnitust otsida, kultuurilisi ideoloogiaid ja eetilisi aspekte.
Lisaks töötatakse välja haridusprogrammid, luuakse õppevahendid kõikidele sihtrühmadele ja toetatakse nende kasutuselevõttu haridusasutustes ning pakutakse välja soovitused õppekavade uuendamiseks. Projekti käigus valmivad ka koolitusmaterjalid ja täienduskoolitused ning kliimateadlikkuse hindamise vahendid, mis võimaldavad loodud õppevahendite kasutamise mõju jälgida.
Projekti kogueelarve on 588 000 eurot, millest Keskkonnainvesteeringute Keskuse vahendatav Euroopa Majanduspiirkonna toetus on 499 800 eurot. Projekti lõpptähtaeg on 30. aprill 2024.
Projekti rahastatakse Euroopa Majanduspiirkonna Finantsmehhanismi kaudu.